ACADEMIC MOTIVATION AND CLASSROOM WORK
DOI:
https://doi.org/10.36796/biolex.v15i26.282Keywords:
aprendizaje autónomo, autorregulación del aprendizaje, motivación académica, diseño instruccional, formación disciplinariaAbstract
Attending to the educational reforms of institutions of Higher Education in the generation of teaching conditions to train professionals who develop skills and knowledge in a process of fostering autonomy and lifelong learning. An exploration of the results obtained in the indicators that form the academic motivation dimension of students new to a Higher Education Institution to be used to possible proposals for teaching work and instructional design that allow to orient their professional training under an autonomous learning perspective. Participants are 85 first grade students (72 women and 13 men) enrolled in a public university in the northwest of the Mexican Republic. A cross-sectional study was performed with a non-probabilistic sampling type with intact groups. The academic motivation dimension was assessed using the instrument Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje (CMEA). The Task Value, Control Beliefs, and Learning Self-Efficacy dimensions have the highest scores, and the Test Anxiety dimension has the lowest score. Some reflections and actions are presented that have themselves to be effective in promoting the indicators that make up the academic motivation dimension.
Key words: autonomous learning, self-regulation learning, disciplinary training, academic motivation, instructional design.
Downloads
References
AGUSTIANI, Hendriati, CAHYADI, Surya, y MUSA Muwaga. Self-efficacy and Self-Regulated Learning as Predictors of Students Academic Performance. The Open Psychology Journal. núm. 9 vol. 1, 2016, pp. 1-6 [en línea] Disponible en: 10.2174/1874350101609010001 (consulta: 14 de febrero de 2020)
ASOCIACIÓN NACIONAL DE UNIVERSIDADES E INSTITUCIONES DE EDUCACIÓN SUPERIOR (2018). Visión y acción 2030 Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México: diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.
ATO, Manuel, LÓPEZ, Juan y BENAVENTE, Ana. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, núm. 9 vol. 3, Octubre de 2013 pp. 1038-1059. [en línea] Disponible en: https://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511 (consulta: 14 de febrero de 2020)
BANDURA, Albert. Social Learning Theory. New York, USA, General Learning Press, 1971, pp. 1 - 46
DEEKENS, Victor, GREENE, Jeffrey, y LOBCZOWSKI, Nikki. Monitoring and depth of strategy use in computer-based learning environments for science and history. British Journal of Educational Psychology, núm. 88 vol. 1, 2017 pp. 63-79. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1111/bjep.12174 (consulta: 14 de febrero de 2020)
DE LA FUENTE, Jesús., LÓPEZ-GARCÍA, Mireia, MARIANO-VERA, Manuel, MARTÍNEZ-VICENTE, José, Y ZAPATA, Lucia. Personal Self-Regulation, Learning Approaches, Resilience and Test Anxiety in Psychology Students. Estudios Sobre Educación, núm. 32, 2017 pp. 9-26. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.15581/004.32.9-26 (consulta: 29 de enero de 2022)
DE LA FUENTE, Jesús, ZAPATA, Lucia, MARTÍNEZ-VICENTE, J., CARDELLE-ELAWAR, María, SANDER, Paul, JUSTICIA, Fernando PICHARDO, M., & GARCÍA-BELÉN, A. Regulatory teaching and self-regulated learning in college students: confirmatory validation study of the IATLP scales. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, núm. 10 vol. 2, 2012 pp. 839-866 [en línea] Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2931/293123547016.pdf (consulta: 29 de enero de 2022)
DE LA FUENTE, Jesús, ZAPATA, Lucia, PERALTA, Francisco, y LÓPEZ, Mireia. Relación entre el aprendizaje autorregulado (proceso), la satisfacción y el rendimiento con el engagement-bournout (producto). International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología, núm. 4 vol.1, 2014 pp. 133-138 [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.597 (consulta: 09 de enero de 2022)
GARCÍA-ROS, Rafael, PÉREZ-GONZÁLEZ, Francisco, CAVAS-MARTÍNEZ, Francisco, y TOMÁS, José. Social interaction learning strategies, motivation, first-year students’ experiences and permanence in university studies. Educational Psychology, 38(4), 451-469. Noviembre de 2018 [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1394448 (consulta: 09 de enero de 2022)
GRUND, Axel, SCHMID, Sebastian, y FRIES, Stefan. Studying against your will: Motivational interference in action. Contemporary Educational Psychology, núm. 41, 2015, pp. 209-217, [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.03.003 (consulta: 09 de enero de 2022)
HERNÁNDEZ, Aldo y CAMARGO, Ángela. Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, núm. 49, 2017, pp. 146-160. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.01.001 (consulta: 09 de enero de 2022)
MC PHERSON, Gary, OSBORNE, Margaret, EVANS, Paul, y MIKSZA, Peter. Applying self-regulated learning microanalysis to study musicians’ practice. Psychology of Music, núm. 47 vol.1, 2019 pp. 18-32. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1177/0305735617731614 (consulta: 14 de febrero de 2020)
MONJE, Carlos. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa "guía práctica". Colombia.
DÍAZ-MUJICA, Alejandro y PÉRES-VILLALOBOS, María. Autoeficacia, enfoque de aprendizaje profundo y estrategias de aprendizaje. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, núm. 2 vol. 1, 2013 pp. 341-346. [en línea] Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852173022.pdf (consulta: 09 de enero de 2022)
ORGANIZACIÓN PARA LA COOPERACIÓN y EL DESARROLLO ECONÓMICOS. Mejorar las escuelas: Estrategias para la acción en México. ISBN: 9789264087682, 2010.
PINTRICH, Paul. A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational Psychology Review, núm. 16 vol. 4, December 2004. 385-407. [en línea] Disponible en: https://www.jstor.org/stable/23363878 (consulta: 29 de enero de 2022)
PINTRICH, Paul, y DE GROOT, Elisabeth. Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, núm. 82 vol. 1, 33 - 40. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33 (consulta: 29 de enero de 2022)
PINTRICH, Paul, SMITH, David, GARCIA, Teresa, y MCKEACHIE, Wilbert. A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). University of Michigan. 1991 pp. 2-76 [en línea] Disponible en: https://eric.ed.gov/?id=ED338122 (consulta: 29 de enero de 2022)
PEÑALOSA, Eduardo, LANDA, Patricia, y VEGA, Cinthia. Aprendizaje autorregulado: una revisión conceptual. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 9(2), 1–21. Agosto 2016 [en línea] Disponible en: https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19017 (consulta: 09 de enero de 2022)
RAMÍREZ, María. Modelo causal de los factores asociados al aprendizaje autorregulado como mediador del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2016.
RAMÍREZ, María, CANTO y RODRÍGUEZ, José, BUENO, José, y ECHAZARRETA, Alejandro. Validación Psicométrica del Motivated Strategies for Learning Questionnaire en Universitarios Mexicanos. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, núm. 11 vol. 1, 2013 pp. 193-214 [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.25115/ejrep.v11i29.1563 (consulta: 29 de enero de 2022)
SÁIZ, María, y ARREBA, Alfredo. Aprendizaje basado en la evaluación mediante rúbricas en educación superior. Suma Psicológica, núm. 21 vol.1, 2014 pp. 28-35. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1016/S0121-4381(14)70004-9 (consulta: 29 de enero de 2022)
SÁIZ, María y PÉREZ, Magdalena. Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución, de problemas. Psicología desde el Caribe, núm. 33 vol. 1, 2016 pp. 14-30. [en línea] Disponible en: http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.1.8076 (consulta: 09 de enero de 2022)
SCHEITER, Katharina, SCHUBERT, Carina, & SCHÜLER, Anne. Self-regulated learning from illustrated text: Eye movement modelling to support use and regulation of cognitive processes during learning from multimedia. British Journal of Educational Psychology, núm. 88 vol. 1, 2017 pp. 80-94. [en línea] Disponible en: https://doi.org/10.1111/bjep.12175 (consulta: 29 de enero de 2022)
TORRANO, Fermín., FUENTES, Juan., y SORIA, María. Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles Educativos, núm. 36 vol. 156, 2017 pp. 160-173.
WAGENER, B. Metacognitive Monitoring and Academic Performance in College, College Teaching, núm. 64 vol. 2, 2016, pp. 47-54, https://doi.org/10.1080/87567555.2015.1116056
ZIMMERMAN, B. J. Attaining Self-Regulation. En Boekaerts, M., Pintrich, P., y Zeidner, M. Handbook of Self-Regulation. 2000 pp. 13-39. Elsevier. [en línea] disponible en:https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7 (consulta: 18 de enero
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-04 (3)
- 2023-02-28 (2)
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format.
The licensor may not revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license
Under the following terms:
Attribution - You must give proper credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in such a way as to suggest that you or your use is supported by the licensor.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives - If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.