El PROCEDIMIENTO EN EL SISTEMA INTEGRAL DE JUSTICIA PENAL PARA ADOLESCENTES Y SU HOMOLOGACIÓN Y DIFERENCIAS CON EL SISTEMA PENAL ACUSATORIO Y ORAL

Authors

  • Iván de Jesús Ochoa Barreras Universidad de Sonora

DOI:

https://doi.org/10.36796/biolex.v16i27.346

Keywords:

Adolescents, Accusatory and Oral Criminal Justice System, Comprehensive Criminal Justice System for Adolescents

Abstract

In Mexico, an Accusatory and Oral Criminal Justice System has been built. This system came to renew the paradigms of criminal justice in its adjective or procedural nature. At the same time, the penal reform impacted the Criminal Justice System for Adolescents, which in turn was undergoing a renewal in its substantive part, moving from a guardianship paradigm to a comprehensive rights paradigm. The Criminal Justice System for Adolescents was standardized in its procedural part with the Accusatory and Oral Criminal Justice System. However, although these are Systems that converge on the same objective and are guided by the same procedure, the nature of the procedural subjects is different in each one, since one system deals with adults and the other deals with teenagers. In this article, using a methodology based on the content analysis technique, a comparative study will be carried out to identify the substantial differences between the accusatory and oral criminal procedure and the Criminal Justice System for Adolescents, documenting the justification of these differences to thus providing a greater understanding of criminal justice for adolescents and at the same time identifying areas of opportunity in both systems. Among the conclusions, it stands out that in the System for Adolescents the procedural principle of Minimum Intervention is more strictly observed and has greater harmony with the International Treaties on which it is based. Still, there are areas of opportunity that must be addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amuchategui, Griselda. Derecho Penal. México: Oxford, 2012.

Código Nacional de Procedimientos Penales, de 5 de marzo de 2014. (DOF, 22 de enero de 2020)

Corte Interamericana de Derechos Humanos. Convención Americana sobre los Derechos Humanos. (22 de noviembre de 1969), art. 5.5, acceso el 3 de octubre de 2023, https://www.corteidh.or.cr/tablas/17229a.pdf

Corte Interamericana de Derechos Humanos. STC Caso Tzompaxtle Tecpile y Otros Vs. México. (7 de Noviembre de 2022), 54, acceso el 3 de octubre de 2023, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.corteidh.or.cr/docs/casos/articulos/seriec_470_esp.pdf

Fuster, Joaquín. Neurociencia. Los cimientos cerebrales de nuestra libertad. Traducido por Joan Soler Chic. México: Editorial Paidós, 2018.

García Méndez, Emilio. «Adolescentes en Conflicto con la ley Penal» Estudios básicos de Derechos Humanos VII (1996): 234. https://repositorio.iidh.ed.cr/handle/123456789/194

García, Lisbeth. «Factores criminógenos en jóvenes y su integración en la delincuencia organizada», Biolex. Revista Jurídica del Departamento de Derecho. Vol. 13 Núm. 24 (2021): 6, https://biolex.unison.mx/index.php/biolex_unison_mx/article/view/225/223

Jakobs, Günther. Derecho penal del enemigo. Traducido por Manuel Cancio Meliá. Madrid: Thomson Civitas, 2003.

Jescheck, Hans-Heinrich & Weigend, Thomas. Tratado de Derecho Penal. Parte General. VOl. 1. Traducido por Miguel Olmedo Cardenete, 145. Perú: Pacifico Editores, 2014.

Ley Nacional del Sistema Integral de Justicia Penal Para Adolescentes, de 16 de junio de 2016. (DOF, 30 de noviembre de 2020)

López, Natalia. El cerebro adolescente. Madrid: Ediciones Rialp, 2019.

Organización de las Naciones Unidas. Convención sobre los Derechos del niño. (20 de noviembre de 1989), art. 40.3, acceso el 3 de octubre de 2023, https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-child

United Nations Human Rights. «Reglas Mínimas de las Naciones Unidas Para la Administración de Justicia de Menores» Acceso el 2 de octubre de 2023, https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/united-nations-standard-minimum-rules-administration-juvenile

Published

2024-01-31

How to Cite

Ochoa Barreras, I. de J. (2024). El PROCEDIMIENTO EN EL SISTEMA INTEGRAL DE JUSTICIA PENAL PARA ADOLESCENTES Y SU HOMOLOGACIÓN Y DIFERENCIAS CON EL SISTEMA PENAL ACUSATORIO Y ORAL. BIOLEX, 16(27). https://doi.org/10.36796/biolex.v16i27.346

Metrics

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.