Accreditation and coverage, as policies in mexican higher education, in the 90s and the 2000s
DOI:
https://doi.org/10.36796/biolex.v17i28.412Keywords:
Accreditation, Coverage, Higher Education, Educational Policies, Educational System.Abstract
The administration of the educational system has posed a significant challenge for both the federal and state governments in our country. In this context, higher education in Mexico has been a watershed for addressing and resolving social, educational, cultural, political, health, economic, and other issues that arise in diverse and specific societies and contexts. In response, during the 1990s and the early decades of the new millennium, Higher Education Institutions (HEIs) faced a crucial dilemma: to provide quality services and offer education to an increasing number of applicants. Thus, accreditation (alongside evaluative processes) and coverage became two educational policies that were promoted and implemented in the Mexican republic. This led HEIs to integrate, adjust, update, modify, and evaluate their legal, academic, administrative, and financial frameworks and processes. Accreditation and coverage, as educational policies, were axes for almost 30 years in the educational sector, with a focus on higher education. This entailed reconfiguring practices and processes that traditionally involved authorities, educators, administrative staff, and students in the country's HEIs.
Downloads
References
Álvarez De Testa, Lilian y GILL, Judith I. “Semejanzas y diferencias. Informe comparativo sobre la educación superior en México y en los Estados Unidos”. Materiales de apoyo a la evaluación educativa, N° 26 (1993).
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Inclusión con responsabilidad social. México: ANUIES, 2012.
Bourdieu, Pierre, “La escuela como fuerza conservadora: desigualdades escolares y culturales”, en La nueva sociología de la educación, antología por Patricia De Leonardo, 101-127. México: SEP-Ediciones El Caballito, 1986.
Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior. Metodología general CIEES para la evaluación de programas educativos. Manual para la autoevaluación. Documento de trabajo. México: CIEES, 2005.
Didrikson, Axel. “La universidad diferente: presente y futuro de la universidad en América Latina y el Caribe”, en La universidad en transformación. Perspectivas globales sobre los futuros de la Universidad, compilado por Sohail Inayatullah y Jennifer Gidley, 228-264. Barcelona: Pomares, 2003.
Garrote, Virginia. “Reseña histórica. Historia de las Universidades: La universidad medieval”. Revista del Hospital Italiano de Buenos Aires. Vol. 25, N° 3/4 (2005).
Honorable Congreso de la Unión. Constitución política de los estados unidos mexicanos. México: Diario Oficial de la Federación, 2012.
Honorable Congreso de la Unión. Constitución política de los estados unidos mexicanos. México: Diario Oficial de la Federación, 2019.
Juárez Ortega, Nicolás. “Evaluación y Acreditación como estrategia para mejorar la calidad educativa de los planes de estudio de los distintos Institutos Tecnológicos Agropecuarios”. Memoria del Congreso Nacional de Evaluación Educativa (2007).
Madrazo, Jorge y BELLER TABEADA, Walter. Consideraciones sobre el derecho a la educación y la educación superior, desde la perspectiva de los derechos humanos. México: CNDH, 2000.
Navarro Leal, Marco Aurelio. La evaluación externa y sus efectos en la administración universitaria. México: CIEES-CONAEVA, 1995.
Pabón Fernández, Nohra. “La Acreditación en Colombia: Balance de cinco años”. Revista de la Educación Superior. Vol. XXX, N° 120 (2001).
Pérez Rocha, Manuel. Evaluación, acreditación y calidad de la educación superior. México: CIEES-CONAEVA, 1997.
Ramos Alcalá, Blanca Olivia. “Percepciones del profesorado de licenciatura en la UAS, sobre los procesos de acreditación de programas educativos”. Revista Acción Educativa. N° 4 (2006).
Ríos, Cristina. “Procesos de acreditación y evaluación en los EU y México. Un estudio comparativo”. Revista de la Educación Superior. Vol. XXX, N° 119 (2001).
Thompson, John. Ideología y cultura moderna. México: UAM-X, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format.
The licensor may not revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license
Under the following terms:
Attribution - You must give proper credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in such a way as to suggest that you or your use is supported by the licensor.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives - If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.