CIVIC TRAINING, FUNDAMENTAL STRUCTURE OF CITIZEN PARTICIPATION
DOI:
https://doi.org/10.36796/biolex.v22i0.173Keywords:
Civil education, Citizen development and nationalismAbstract
Mexico has gone through different educational strategies, in which the importance of civic education has been rearranged in the hierarchy. Civic culture is part of citizen training, it is acquired in the educational field; and it is practiced in the social sphere. An important theme of this civic education is democracy, conceived as a form of government in which political power is exercised by citizens and not only by the group that holds power in a given time and space. In Mexico abstentionism occurs in the electoral environment, as a response from citizens who are not interested in the work of politicians and the government. Nor do they actively participate in solving problems that plague their community. This event identifies the absence of civic education in Mexican youth, and highlights the importance of including civic education in educational processes at all levels of public education. Higher education institutions have an educational mission; they are educators of citizenship, and above all of upright people who generate development in their communities, promote social cohesion, promote the formation of national identity and act with conscience in solving contemporary problems.
Downloads
References
- CONDE , S., Formación Ciudadana en México, en Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática #32,méxico,INE,2016,p.1 [en línea]Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/32.pdf
- GOBIERNO DE MÉXICO. (2013). pnd.gob.mx [en línea]Disponible en:
http://pnd.gob.mx/wp-content/uploads/2013/05/PND.pdf
- GONZÁLEZ LUNA corvera, T. (2016). INE, Democracia y Formación de Ciudadanía. Cuaderno de divulgación de la cultura democrática #28. [en línea]Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/28.pdf
- GONZÁLEZ, A. Plan-nacional-de-desarrollo-2008-2014.México, 2019 [en línea]Disponibe en: https://newsweekespanol.com/2019/05/opinion-plan-nacional-de-desarrollo-fin-del-oscurantismo-neoliberal
- GUERRERO Useda, M. E., & Gómez Paternina, D. A. Enseñanza de la ética y la educación moral,¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista electrónica de investigación educativa,2013.
- GUEVARA Niebla,G., Democracia y Educación en Cuaderno de Divulgación de la Cultura Democrática #16,México,INE,2016, p.77[en línea] Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/16.pdf
- LATAPÍ SARRe, P., El Debate sobre los valores en la Escuela Mexican,México, Fondo de Cultura Económica,2013.
- COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINa. (03 de 2011). Cepal.Org. Obtenido de https://biblioguias.cepal.org/c.php?g=159515&p=1044440
- CONDE , S., Formación Ciudadana en México, en Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática #32,méxico,INE,2016,p.1 [en línea]Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/32.pdf
- GOBIERNO DE MÉXICO. (2013). pnd.gob.mx [en línea]Disponible en:
http://pnd.gob.mx/wp-content/uploads/2013/05/PND.pdf
- GONZÁLEZ LUNA corvera, T. (2016). INE, Democracia y Formación de Ciudadanía. Cuaderno de divulgación de la cultura democrática #28. [en línea]Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/28.pdf
- GONZÁLEZ, A. Plan-nacional-de-desarrollo-2008-2014.México, 2019 [en línea]Disponibe en: https://newsweekespanol.com/2019/05/opinion-plan-nacional-de-desarrollo-fin-del-oscurantismo-neoliberal
- GUERRERO Useda, M. E., & Gómez Paternina, D. A. Enseñanza de la ética y la educación moral,¿permanecen ausentes de los programas universitarios? Revista electrónica de investigación educativa,2013.
- GUEVARA Niebla,G., Democracia y Educación en Cuaderno de Divulgación de la Cultura Democrática #16,México,INE,2016, p.77[en línea] Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/16.pdf
- LATAPÍ SARRe, P., El Debate sobre los valores en la Escuela Mexican,México, Fondo de Cultura Económica,2013.
- Merino, M. (2016). INE. La participación Ciudadana en la Democracia. Cuaderno de divulgación de la Cultura Democrática #4 [en línea]Disponible en: https://portalanterior.ine.mx/archivos2/portal/historico/contenido/recursos/IFE-v2/DECEYEC/DECEYEC-CuadernosdeDivulgacion/docs/04.pdf
- Morales Tostado, M., & Monterde Valenzuela, M. (15 de 09 de 2018). Formulario de Google "Cultura Cívica Democrática". Hermosillo, Sonora, México.
- OCDE. (2015). Gobierno Abierto en América Latina. Estudios sobre Gobernanza Pública, España, OCDE Publishing,2015,p.s/n [ en línea] Disponible en: http://www.oecd.org/gov/gobierno-abierto-en-america-latina-9789264225787-es.htm
- OEA Consejo Permanente. Oas.org/Carta Democrática Interamericana [en línea]Disponible en: http://www.oas.org/OASpage/esp/Publicaciones/CartaDemocratica_spa.pdf,2003
- RAMÍREZ,Gloria, Coord.,Plan Nacional de educación en Derechos humanos, Primera edición,México 2006,Cátedra UNESCO de Derechos Humanos de la UNAM Facultad de Ciencias Políticas y Sociales (FCPS)
- SESENTO GARCÍA, L.,La influencia de los medios de comunicación en las contribuciones a las ciencias sociales, Eumed,2015
- SOJO-GARZA ALDAPE, E., De la alternancia al desarrollo: Políticas públicas del gobierno del cambio, México,Fondo de Cultura Económica,2005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format.
The licensor may not revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license
Under the following terms:
Attribution - You must give proper credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in such a way as to suggest that you or your use is supported by the licensor.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives - If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.