DEFENDER OF HUMAN RIGHTS IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT CASE STUDY: UNIVERSITY OF SONORA, MEXICO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36796/biolex.v0i23.188

Keywords:

Higher Education, Human Rights, Defensoría

Abstract

This article addresses the importance of the Human Rights Ombudsman and its implications in the university environment. The objective was to explore the level of information and knowledge about human rights in a group of students from the University of Sonora, Mexico. Four groups were from Ethics and Professional Development, one from the Tax Law Seminar, and another from Administrative Law, in which issues related to human rights were addressed within their subject programs and the impact it represents on Higher education. Among the findings, it was found that the students had extensive knowledge of university human rights documents and agreements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GAMIO, Gehri Gonzalo. Ética, ciudadanía y derechos humanos. Pontificia Universidad Católica del Perú. 2020. Revista de Derecho. themis 57. Recuperado de:
Dialnet-EticaCiudadaniaYDerechosHumanos-5110476.pd
DECLARACIÓN UNIVERSAL de los Derechos Humanos.Recuperado de:
http://www.jus.uio.no/lm/un.universal.declaration.of.human.rights.1948/portrait.a4.pdf
HERNÁNDEZ, Sampieri Roberto, Fernández Collado Carlos y Baptista Lucio Pilar. Metodología de la investigación. 2019. México: Mc Graw Hill.
MAGENDZO K. Abraham. La educación en derechos humanos en América latina: una mirada de fin de siglo.1999. Pág. 1. Recuperado de : http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/la-educacion-en-derechos-humanos-en-america-latina-una-mirada-de-fin-de-siglo-abraham-magendzo.pdf
________________________. La escuela y los derechos humanos.2008. Recuperado de http://www.seg.guanajuato.gob.mx/CEducativa/Maestros/Formacin%20Continua%20Maestros/Magendzo-Completo.pdf
ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS. ONU. Derechos Humanos. Recuperado: 27 /10/2020. https://www.onu.org.mx
ORGANIZACIÓN DE NACIONES UNIDAS. ONU. ¿Cómo promueve y protege la ONU los derechos humanos? 20/10/2020/. Recuperado de: https://www.un.org/es/sections/what-we-do/protect-human-rights/
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración Universal de los derechos Humanos.1948. Recuperado de
http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=26053&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción y marco de acción prioritaria para el cambio y el desarrollo de la educación superior. 1998.Recuperado de http://www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm#declaracion
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Comunicado Mundial sobre la Educación Superior- 2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. Recuperado de http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS para la Educación, la Ciencia y la Cultura. La UNESCO y los Objetivos de Desarrollo Sostenible.2020. Recuperado de:
https://es.unesco.org/sdgs
SÁNCHEZ CASTAÑEDA, Alfredo y Daniel Márquez. La Defensoría de los Derechos Universitarios: Institución Original, Que Necesita Reformarse. (Colección Los Derechos Universitarios en el siglo XXI). México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2016. pág. 3.
VILCHEZ CHOQUEHUAYTA Gissela y Frisancho Hidalgo Susana. Creencias sobre los derechos humanos en estudiantes universitarios de la ciudad de Lima. Revista, SciElO. Peru.vol.20 no.1 Lima ene. 2014.

Published

2020-12-31

How to Cite

Valenzuela Miranda, G. A., González Beltrones, A. V., & Ramírez Villaescusa , R. . (2020). DEFENDER OF HUMAN RIGHTS IN THE UNIVERSITY ENVIRONMENT CASE STUDY: UNIVERSITY OF SONORA, MEXICO. BIOLEX, 12(23 jul-dic), 61–74. https://doi.org/10.36796/biolex.v0i23.188

Metrics

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >>