ACADEMIC MOTIVATION AND CLASSROOM WORK

Authors

  • José Alberto Fraijo Figueroa Universidad de Sonora México
  • Claudia Cecilia Norzagaray Benitez Universidad de Sonora México
  • Gabriel Bernardo López Pérez
  • Eneida Esmeralda Montaño Martínez Universidad de Sonora México

DOI:

https://doi.org/10.36796/biolex.v15i26.282

Keywords:

aprendizaje autónomo, autorregulación del aprendizaje, motivación académica, diseño instruccional, formación disciplinaria

Abstract

Attending to the educational reforms of institutions of Higher Education in the generation of teaching conditions to train professionals who develop skills and knowledge in a process of fostering autonomy and lifelong learning. An exploration of the results obtained in the indicators that form the academic motivation dimension of students new to a Higher Education Institution to be used to possible proposals for teaching work and instructional design  that allow to orient their professional training under an autonomous learning perspective. Participants are 85 first grade students (72 women and 13 men) enrolled in a public university in the northwest of the Mexican Republic. A cross-sectional study was performed with a non-probabilistic sampling type with intact groups. The academic motivation dimension was assessed using the instrument Cuestionario de Motivación y Estrategias de Aprendizaje (CMEA). The Task Value, Control Beliefs, and Learning Self-Efficacy dimensions have the highest scores, and the Test Anxiety dimension has the lowest score. Some reflections and actions are presented that have themselves to be effective in promoting the indicators that make up the academic motivation dimension.

 

Key words: autonomous learning, self-regulation learning, disciplinary training, academic motivation, instructional design.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alberto Fraijo Figueroa, Universidad de Sonora México

Docente en el Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación DCS, Universidad de Sonora. jose.fraijo@unison.mx ORCID ID https://orcid.org/0000-0001-9365-9282 Miembro de la academia: Desarrollo humano y educación

Claudia Cecilia Norzagaray Benitez, Universidad de Sonora México

Docente en el Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación DCS, Universidad de Sonora. cecilia.norzagaray@unison.mx ORCID ID https://orcid.org/0000-0003-4695-112X Integrante del Núcleo Básico de la Maestría en Innovación Educativa y Posgrado en Psicología.

Gabriel Bernardo López Pérez

Estudiante del posgrado en el Doctorado en Psicología en la Universidad de Sonora  a221130073@unison.mx

Eneida Esmeralda Montaño Martínez, Universidad de Sonora México

Docente en el Departamento de Psicología y Ciencias de la Comunicación DCS, Universidad de Sonora. esmeralda.montano@unison.mx

References

Agustiani, Hendriati, Surya Cahyadi y Musa Muwaga. “Self-efficacy and Self-Regulated Learning as Predictors of Students Academic Performance.” The Open Psychology Journal 1, núm. 9 vol. 1 (2016): 1-6. https://doi.org/10.2174/1874350101609010001.

Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. Visión y acción 2030: Propuesta de la ANUIES para renovar la educación superior en México: diseño y concertación de políticas públicas para impulsar el cambio institucional. México: Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior, 2018.

Ato, Manuel, Juan López y Ana Benavente. “Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología.” Anales de Psicología 3, núm. 9 vol. 3 ( 2013), 1038-1059. https://doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511

Bandura, Albert. Social Learning Theory. New York, USA: General Learning Press, 1971.

Deekens, Victor, Jeffrey Greene y Nikki Lobczowski. “Monitoring and depth of strategy use in computer-based learning environments for science and history.” British Journal of Educational Psychology 1, núm. 88 (2017): 63-79. https://doi.org/10.1111/bjep.12174

de la Fuente, Jesús, Mireia López-García, Manuel Mariano-Vera, José Martínez-Vicente y Lucia Zapata. “Personal Self-Regulation, Learning Approaches, Resilience and Test Anxiety in Psychology Students.” Estudios Sobre Educación, núm. 32 (2017): 9-26. https://doi.org/10.15581/004.32.9-26

de la Fuente, Jesús, Lucia Zapata, J. Martínez-Vicente, María Cardelle-Elawar, Paul Sander, Fernando Justicia, M. Pichardo y A. García-Belén. “Regulatory teaching and self-regulated learning in college students: confirmatory validation study of the IATLP scales.” Electronic Journal of Research in Educational Psychology 2, núm. 10 (2012): 839-866. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293123547016.pdf

de la Fuente, Jesús, Lucia Zapata, Francisco Peralta y Mireia López. “Relación entre el aprendizaje autorregulado (proceso), la satisfacción y el rendimiento con el engagement-bournout (producto).” International Journal of Developmental and

Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología 1, núm. 4 (2014): 133-138. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.597

García-Ros, Rafael, Francisco Pérez-González, Francisco Cavas-Martínez y José Tomás. “Social interaction learning strategies, motivation, first-year students’ experiences and permanence in university studies.” Educational Psychology 38, núm. 4 (2018): 451-469. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1394448

Grund, Axel, Sebastian Schmid y Stefan Fries. “Studying against your will: Motivational interference in action.” Contemporary Educational Psychology, núm. 41 (2015): 209-217. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2015.03.003

Hernández, Aldo y Ángela Camargo. “Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática.” Revista Latinoamericana de Psicología, núm. 49 (2017): 146-160. https://doi.org/10.1016/j.rlp.201

Monje, Carlos. (2011). Metodología de la investigación cuantitativa y cualitativa: Guía práctica. Colombia: Universidad Surcolombiana.

Díaz-Mujica, Alejandro y Pérez-Villalobos, María. “Autoeficacia, enfoque de aprendizaje profundo y estrategias de aprendizaje.” International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología 1, núm. 2 (2013): 341-346. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852173022.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. Mejorar las escuelas: Estrategias para la acción en México. París: OCDE, 2010.

Pintrich, Paul. “A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students.” Educational Psychology Review 4, núm. 16 (2004): 385-407. https://www.jstor.org/stable/23363878

Pintrich, Paul y De Groot, Elisabeth. “Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance.” Journal of Educational Psychology 1, núm. 82 (1990): 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33

Pintrich, Paul, Smith, David, Garcia, Teresa y McKeachie, Wilbert. A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Washington: University of Michigan, 1991. https://eric.ed.gov/?id=ED338122

Peñalosa, Eduardo, Landa, Patricia y Vega, Cinthia. “Aprendizaje autorregulado: una revisión conceptual.” Revista Electrónica de Psicología Iztacala 9, núm. 2 (2016): 1-21. https://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/view/19017

Ramírez, María. Modelo causal de los factores asociados al aprendizaje autorregulado como mediador del rendimiento académico en estudiantes universitarios. Tesis Doctoral. Universidad Complutense de Madrid, 2016.

Ramírez, María, Canto y Rodríguez, José, Bueno, José y Echazarreta, Alejandro. “Validación Psicométrica del Motivated Strategies for Learning Questionnaire en Universitarios Mexicanos.” Electronic Journal of Research in Educational Psychology 1, núm. 11 (2013): 193-214. https://doi.org/10.25115/ejrep.v11i29.1563

Sáiz, María y Arreba, Alfredo. “Aprendizaje basado en la evaluación mediante rúbricas en educación superior.” Suma Psicológica 1, núm. 21 (2014): 28-35. https://doi.org/10.1016/S0121-4381(14)70004-9

Sáiz, María y Pérez, Magdalena. “Autorregulación y mejora del autoconocimiento en resolución de problemas.” Psicología desde el Caribe 1, núm. 33 (2016): 14-30. http://dx.doi.org/10.14482/psdc.33.1.8076

Scheiter, Katharina, Schubert, Carina y Schüler, Anne. “Self-regulated learning from illustrated text: Eye movement modelling to support use and regulation of cognitive processes during learning from multimedia.” British Journal of Educational Psychology 1, núm. 88 (2017): 80-94. https://doi.org/10.1111/bjep.12175

Torrano, Fermín, Fuentes, Juan y Soria, María. “Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos psicopedagógicos.” Perfiles Educativos 156, núm. 36 (2017): 160-173.

Wagener, B. “Metacognitive Monitoring and Academic Performance in College.” College Teaching 2, núm. 64 (2016): 47-54. https://doi.org/10.1080/87567555.2015.1116056

Zimmerman, B. J. “Attaining Self-Regulation.” En Boekaerts, M., Pintrich, P. y Zeidner, M. Handbook of Self-Regulation. Elsevier, 2000. https://doi.org/10.1016/B978-012109890-2/50031-7

Published

2023-02-28 — Updated on 2023-12-04

Versions

How to Cite

Fraijo Figueroa, J. A. ., Norzagaray Benitez, C. C. ., López Pérez, G. B. ., & Montaño Martínez, E. E. . (2023). ACADEMIC MOTIVATION AND CLASSROOM WORK. BIOLEX, 15(26), 1–28. https://doi.org/10.36796/biolex.v15i26.282 (Original work published February 28, 2023)

Metrics

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.