Conveniencia de que los Planes Universitarios de Desarrollo Institucional prioricen la formación pedagógica del docente jurídico-social universitario acorde a su modelo educativo
DOI:
https://doi.org/10.36796/biolex.v6i0.109Keywords:
Higher education, student-centred learning, teachers guidesAbstract
Higher education institutions according to their institutional development plans should implement pedagogical training programs according with adopted systems of teaching-learning highlight in student-centred learning, in order to respond to the demands of today's society training of committed, competent, responsible citizens. Which is viable from a new conception of the teacher as a person who accompanies the student in the process of construction of knowledge, attitudes and values, which assumes new functions that are expressed as a guide for obtaining information and the learning process of students and which are summarized in its condition of educational model capable of impacting the moral and professional development of its students.
Downloads
References
ADELL, Jordi. "Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información". Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Núm. 7,1997 (disponible en http://www.uib.es).
CANFUX, Verónica, La formación psicopedagógica y su influencia en el desarrollo de cualidades del pensamiento del profesor, Tesis de Doctorado. CEPES, Universidad de La Habana,2000
CARBONELL Miguel,La enseñanza del Derecho, México, Ed. Porrúa,2006
CORTINA, Adela,La educación del hombre y del ciudadano, en: Educación, valores y democracia,Publicación de la OEI,1999
FREIRE, Paulo, Pedagogía de la Autonomía, 2da edición, México,Editorial Siglo XXI,1998.
GONZÁLEZ MAURA, Viviana, El profesorado universitario: su concepción y formación como modelo de actuación ética y profesional en Revista Iberoamericana de Educación ISSN1681-5653, Madrid, España,2004. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3412934
GONZÁLEZ Maura Viviana; ROJAS Ana Rosa; CANFUX, Verónica. Principios de un programa de formación postgraduada de docentes universitarios para la educación en valores. Ponencia. III Taller Nacional de investigaciones educativas y Educación de Postgrado. Ministerio de Educación Superior. 7 y 8 de mayo. Ciudad de La Habana,2003
HOYOS, Guillermo,Ética comunicativa y educación para la Democracia,en “Educación, valores y democracia”. Publicación de la OEI,1999
IMBERNON, Francisco, La profesión docente ante los desafíos del presente y del futuro, en: Marcelo, C. (editor) “La función docente”. Madrid. Editorial Síntesis,2001
KRAFTCHENKO, Oksana y SEGARTE, Ana Luisa, Diplomado en Rol profesional y tarea educativa,Informe de Investigación. CEPES. Universidad de La Habana,1999
MARTÍNEZ, Miquel; BUXARRAIS, María Rosa; ESTEBAN, Francisco, La universidad como espacio de aprendizaje ético, en: Revista Iberoamericana de Educación, No.29,Madrid,España,2002. DOI: https://doi.org/10.35362/rie290949
NAVARRO, Ginés, “El diálogo. Procedimiento para educar en valores” Bilbao, Desclée de Brouwer,2000 VINUESA, María del Pilar, Construir los valores. Curriculum con aprendizaje cooperativo, Bilbao, Desclée de Brouwer,2002
ZAÑARTU CORREA Luz María, Aprendizaje colaborativo: Una nueva forma de Diálogo Interpersonal y en Red, en: http://www.deciencias.net/convivir/1.documentacion/D.cooperativo/AColaborativo_TIC_ACooperativo9p.pdf
LEGISLACION
UNIVERSIDAD DE SONORA (UNISON)Plan de Desarrollo Institucional 2009-2013
UNESCO,CONFERENCIA MUNDIAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR 2009, Las Nuevas Dinámicas de la Educación Superior y de la Investigación para el Cambio Social y el Desarrollo, Paris, 5-8 de julio de 2009
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
Share - copy and redistribute the material in any medium or format.
The licensor may not revoke these freedoms as long as you follow the terms of the license
Under the following terms:
Attribution - You must give proper credit, provide a link to the license, and indicate if changes have been made. You may do so in any reasonable manner, but not in such a way as to suggest that you or your use is supported by the licensor.
NonCommercial - You may not use the material for commercial purposes.
NoDerivatives - If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.